Când vine vorba de cumpărarea sau vânzarea unui autoturism second-hand în România, una dintre preocupările majore este să cunoști în mod real istoricul acelui vehicul. A trecut prin accidente, kilometrajul este cel original sau a fost “umblat”, s-au făcut reparații majore la structură?
În trecut, cumpărătorii se bazau doar pe declarațiile vânzătorului și pe o inspecție vizuală, fără a avea un instrument oficial la îndemână. Din fericire, Registrul Auto Român (RAR) pune acum la dispoziție un serviciu numit RAR Auto Pass care oferă un raport cu date concrete despre trecutul mașinii.
De ce ai nevoie de istoricul RAR?
- Securitate și încredere la volan
Un vehicul cu trecutul “opac” poate ascunde reparații nesigure sau un kilometraj mult mai mare decât cel indicat pe bord. Conducând o mașină astfel, te supui unor riscuri sporite. Frâne uzate înainte de termen, suspensii ce pot ceda, probleme la sistemul electric, întreținere inadecvată a motorului și multe altele.
Cu istoricul RAR, cunoști realitatea despre testele tehnice, eventualele daune și starea generală, putând astfel să conduci relaxat și să planifici corect întreținerea.
- Economisirea banilor pe termen lung
Deși raportul RAR Auto Pass implică un cost redus, acesta poate scuti mii de lei pe care i-ai cheltui ulterior pe reparații neprevăzute. O mașină cu istoric corect și kilometraj real necesită întreținere planificată corect, iar tu nu vei fi luat(ă) prin surprindere de facturi exorbitante cauzate de uzura reală.
- Protecția împotriva fraudelor și a problemelor legale
Din păcate, piața auto second-hand este plină de cazuri de “dare înapoi” a kilometrajului, acte falsificate, mașini furate. Raportul RAROM istoric îți oferă informații oficiale și verificabile, astfel încât să eviți o achiziție dubioasă care să-ți aducă ulterior necazuri de natură legală și financiară.
Ce informații oferă RAR Auto Pass?
- Kilometrajul înregistrat la inspecțiile tehnice periodice (ITP)
Poate cea mai importantă secțiune a raportului este cea care indică evoluția kilometrajului la fiecare ITP efectuat în România. Dacă la un moment dat, cu un an în urmă, era consemnată o valoare mai mare decât cea pe care o are acum mașina pe bord, ai un semnal de alarmă clar privind manipularea odometrului.
- Mențiuni despre daune și reparații majore
Dacă vehiculul a fost implicat în accidente grave ori a trecut prin reparații semnificative la structura de rezistență, acest aspect poate apărea în raport. O astfel de descoperire te ajută să decizi dacă merită să investighezi mai departe starea reală a mașinii sau să renunți la tranzacție.
- Alte date privind istoricul tehnic
În funcție de datele disponibile, raportul poate conține:
– Rezultatele testelor la ITP-urile anterioare, menționând eventuale refuzuri și motivele lor;
– Informații despre normele de poluare;
– Detalii despre schimbări majore efectuate (schimb de motor, conversie la GPL etc.), dacă au fost comunicate către RAR;
– Posibile mențiuni privind proprietarii anteriori și data primei înmatriculări.
Pași pentru obținerea raportului RAROM istoric
- Solicită VIN-ul (serie de șasiu) de la vânzător
Pentru a accesa istoricul, ai nevoie de VIN-ul mașinii. Dacă vânzătorul refuză să ți-l pună la dispoziție înainte de a semna contractul, este un semnal clar de suspiciune. Trebuie să-l poți verifica, altfel este ca și cum ai cumpăra “pe nevăzute”.
- Intră pe RAR-AutoPass.ro și completează datele
Site-ul RAR îți cere să introduci VIN-ul și, după caz, alte detalii necesare. Poate fi nevoie să plătești o taxă mică pentru generarea raportului. Acest cost este minim comparativ cu potențialele cheltuieli viitoare pe care le eviți.
- Obține PDF-ul / Raportul online
După confirmarea plății și procesării, primești documentul sub formă de PDF sau un link de descărcare. Studiază atent informațiile: kilometraj, reparații, mențiuni speciale.
- Interpretează datele cu atenție
Compară ceea ce scrie în raport cu ceea ce declară vânzătorul. Dacă există neconcordanțe evidente (de ex. kilometraj diferit, accidente menționate), este bine să ceri clarificări. Orice explicație neconvingătoare ar trebui să te facă să fii precaut(ă).
Cum te ajută această verificare să afli dacă mașina are daune ascunse?
- Indicii despre reparații structurale
În raport, pot apărea mențiuni privind intervenții serioase la caroserie, punți, lonjeroane, dacă au fost comunicate către RAR la momentul reparației. Astfel nu vei fi păcălit(ă) de un vânzător care susține că mașina este “fără accident”, deși ar putea fi grav avariată în trecut.
- Semnale de la inspecțiile tehnice
Dacă la anumite ITP-uri mașina a fost respinsă pentru probleme grave la sistemul de direcție, frâne sau la structura de rezistență, este clar că a avut defecțiuni semnificative. Chiar dacă ulterior au fost remediate, recurența unor astfel de refuzuri indică potențial riscuri ascunse.
- Coroborarea cu o inspecție fizică
Raportul RAROM este, totuși, un instrument oficial, dar datele pot fi incomplete în unele cazuri (de exemplu, dacă reparațiile au fost făcute pe cont propriu, fără să fie comunicate la RAR). Deci este recomandat să mergi și cu mașina la un mecanic specializat, să faci un test drive, eventual să folosești un aparat de masurat grosimea vopselei pentru a detecta zone revopsite.
Pentru orice achiziție auto second-hand, istoricul RAR (prin serviciul RAR Auto Pass) reprezintă un pas esențial în a determina dacă mașina are daune ascunse sau kilometraj real.
În România, unde “darea înapoi” a odometrului și omisiunea accidentelor sunt practici încă des întâlnite, un raport oficial care îți arată kilometrii trecuți la ITP-urile anterioare și alte detalii despre posibile avarii majore face diferența între o tranzacție onestă și una care te poate costa scump ulterior. De aceea, ai grijă să soliciți VIN-ul de la vânzător, să accesezi RAR-AutoPass.ro, să plătești taxa simbolică și să primești documentul ce poate schimba complet decizia ta.
Nu mai este cazul să cumperi “pe încredere oarbă” ori să te bazezi exclusiv pe test drive. Raportul RAROM istoricul vehiculului oferă claritate și dovedește că piața auto second-hand evoluează și devine mai sigură pentru cumpărători.